foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

De Duinstappers Hillegom

Gezelligheid staat voorop !

Rondje Schiphol

Heel veel informatie heb ik van internet hoofdzakelijk van WIKIPEDIA bedankt voor de info.

Als u op sommige foto's met de muis klikt komt u op de site van dat bedrijf of evenement terecht. Gebeurd er niets dan heb ik daar geen verdere info over.

 

Op woensdag 27 augustus 2014 vertrokken we om klokslag 11:00 uur vanaf de Martinuskerk te Hillegom. We waren met 6 personen, jammer maar er waren mensen op vakantie of hadden andere zaken te doen. Zoals gewoonlijk, reden we richting Beinsdorp.

Het dorp is genoemd naar het eiland Beinsdorp, het grootste van de voormalige eilanden in de Haarlemmermeer. Andere eilanden waren Vennip en Abbenes. Net na de drooglegging van het meer in 1852 werd het ontstane dorp eerst Hillegommerbuurt. In 1950 waren er 1140 inwoners daarna is het aantal inwoners teruggelopen. Sinds 1966 is er dorpshuis, deze is herbouwd in 1995. Deze werd het Eiland genoemd. Sinds 1975 zijn de laatste oude winkels in het dorp opgeheven.

Via Stal Jasper, rijden we naar de IJweg richting Hoofddorp.

Even iets over Hoofddorp ook dit is na de drooglegging van de Haarlemmermeer (1849 - 1852) tot stand gekomen. In 1853 werd besloten om twee dorpen te stichten. Deze twee dorpen, Kruisdorp en Venneperdorp, waren in het midden van dstaljaspere de polder gesitueerd. Op 11 juli 1855 werd de Haarlemmermeer een zelfstandige gemeente met mr. M.S.P. Pabst als burgemeester . In de gemeenteraadsvergadering van 12 november 1868 werd besloten het toenmalige Kruisdorp voortaan "Hoofddorp" te noemen. Er bestond al een dorpje Kruisdorp in Zeeland. In het zelfde jaar werd Venneperdorp verandert in Nieuw-Vennep. De ontwikkeling van Hoofddorp verliep voorspoediger dan Nieuw-Vennep. Het werd dan ook al spoedig het belangrijkste dorp van de gemeente, al had Badhoevedorp lange tijd meer inwoners. Hoofddorp heeft nu 73.400 inwoners.

Nadat we de Bennebroekerweg zijn overgestoken rijden we naar de Toolenburgseplas. lievelingVia de plas gaan we naar Toolenburg en onder de grote molenhoofddorpweg via een fietstunnel naar de wijk Pax. We komen dan uit bij de straat Graan van Visch. Op de hoek staat de bekende molen.

Het oorspronkelijke bouwjaar is 1856. De molenmaker destijds was de heer D.D. van Dijk uit Piershill. De molen stond in het centrum van het toen nog kleine Hoofddorp, dat net een jaar of drie bestond. Het was de eerste molen van de recent (1852) ingepolderde Haarlemmermeer; vandaar ook de naam. Er zouden nog vijf molens volgen, die thans geen van alle meer bestaan.

De molen is tot ca. 1930 in bedrijf geweest voor het malen van graan. In de hongerwinter (1944-45) werd hij opnieuw ingezet, en tot in de jaren vijftig werd er nog wel graan op gemalen. De windvang werd echter door de toegenomen omliggende bebouwing steeds slechter.

Tot 1977 was de molen eigendom van de familie De Koning, die hem in dat jaar voor een gulden verkocht aan de gemeente Haarlemmermeer.

We steken daar het kruispunt over en rijden naar het Station van Hoofddorp. Vandaar uit via de zijkant van het nieuwe industriegebied over de geniedijk naar de Rijnlanderweg.

Daar gaan we linksaf en komen dan uit bij de Kruisweg. Althans dat was de bedoeling echter ik zelf had een leeg lopende band.

Gelukig het voorwiel. Door de drukte was ik de fietspomp vergeten, die we altijd meenemen als we een wat langere ronde rijden. Vandaar dat ik het kleine gaatje niet zo gauw kon vinden. Aangezien er meerdere mensen zijn met een E-Bike, waaronder mijn eigen vrouw, had zee een speciale band gekocht. Dan hoeft het wiel er niet uit en kan je deze heel makkkelijk monteren. Dus oude er uit, nieuwe erin en pompen, zodat we weer door konden rijden. We gingen dus naar de Kruisweg. De drukke weg maar we steken over via de verkeerslichten. Uitkijken dus want voor we weer op de goede weg zitten moeten we drie maal oversteken. Helaas het is niet anders. Vandaar uit rijden we naar de Rijkerstreek een fietspad richting Schiphol. Zo gaan we richting centrum van Schiphol. Echt bij het centrum de Plaza komen we niet. Er is daar geen fietspad, ook is het parkeren om eventueel een kopje koffie te drinken moeilijk en worden er steeds fietsen verwijderd. We gaan dus door langs het fietspad naar Schiphol Noord. Waar we allerlei vliegtuigen zien. Om alle maatschappijen en vliegtuigen op te noemen is te veel, ik heb gezocht maar er zijn er honderden, de belangrijkste zijn de Boeing, Airbus, Douglas en Fokker. Nu vermoed ik dat we te vroeg zijn en de A380 is er nog niet. Om toch een indruk te krijgen van dat vliegtuig en om even binnen te kijken is heel leuk, vandaar klik hier voor een vliegtocht met de A 380 . Ook het aantal maatschappijen wat op dit ogenblik Schiphol aandoet is meer dan 150. Dus te veel om daar nu tijd aan te besteden. Vandaar dat ik een vliegtuig heb geplaatst. Wilt u nu nog meer types vliegtuigen zien ga dan even met de muis op het vliegtuig staan en klik met de muis.

Luchthaven Schiphol is de grootste Nederlandse luchthaven en een van de belangrijkste luchthaven van Europa. Schiphol was in 2012, gemeten naar het aantal passagiers, het zestiende vliegveld ter wereld, van Europa de vierde (na Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle en Franfurt).

Het vliegveld ligt in de gemeente Haarlemmermeer en bevindt zich ongeveer 15 kilometer ten zuidwesten van Amsterdam. De luchthaven is eigendom van de Schiphol Group, met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Aéroports de Paris.

Schiphol is de thuishaven van de Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen, KLM, Corendon, Martinair, Arkefly en Transavia. De luchthaven ligt enkele meters onder zeeniveau en telt zes start en landingsbanen.

Aangekomen bij de spottersplek van Mcdonald gaan we hier even de benen strekken. We zochten een leuk tafeltje en de broodjes en flesjes drank kwamen uit de tassen. Wie trek had in een kopje koffie kon binnen even iets halen. Het was er verschrikkelijk druk. Vandaar dat niemand wat nam. Terwijl de koffie heel goed is bij Mcdonald. O ja, denk er om eet wel alles op, geef niets aan de vogels. Ze zijn daar op schiphol niet blij mee, als je dat doet. Er staat trouwens een groot bord.

Na een tijdje gezeten te hebben gaan we verder naar de Cateringweg in Schiphol Noord. Zo gauw we Schiphol Noord achter ons laten en de A9 oversteken zien we de gloednieuwe Golfclub The International in Badhoevendorp. Wij rijden door en komen via Sloten - Amsterdam bij de ringvaart terecht. Sloten heeft een leuke kleine straatjes waar je normaal niet met de auto komt. Je verwacht het eigenlijk ook niet, maar het was heel leuk om hier door heen te fietsen. We nemen wederom een autoluwe route, langs de Ringvaart maar niet aan de kant waar de auto's rijden maar aan de overkant. Alleen bestemd voor (brom)-fietsters, wandelaars, joggers en mensen met loslopende honden dus dat was het enige waar we even op moesten letten.

Het was er vandaag niet zo druk, tijdens ons proef rondje op zondag gaan heel veel mensen hier wandelen en laten ze de hond uit. Nu niet we hadden alle tijd om van het uitzicht te genieten richting Zwanenburg. Onderweg vanaf de overzijde van het water zien we nog het oude gemaal van Lijnden.

Gemaal De Lynden is de naam van twee gemalen in de Haarlemmermeer. Het eerste gemaal heeft, samen met de gemalen De Cruquius en De Leeghwater, de Haarlemmermeer in de periode 1849 - 1852 drooggepompt. Het werd in 1849 in gebruik genomen en is daarna verscheidene malen gemoderniseerd. In 2005 is het buiten gebruik gesteld en door een nieuw gemaal vervangen. Naast het oorspronkelijke gebouw staat het nieuwe gemaal De Lynden, het werd in oktober 2005 in gebruik genomen.

We rijden dan wel richting Zwanenburg maar we komen daar niet terecht, nee we komen uit in Halfweg, de meesten van ons weten nog wel dat er een suikerfabriek stond. U ziet hiernaast de nieuwe torens staan, het is nu een horeca Suikerfabriek Halfweggelegenheid. Met de naam SugarCity, ga je met je muis over de afbeelding dan krijg je de oude foto te zien vanaf de Ringvaart kant.

Halfweg ontleent zijn naam aan de ligging halverwege de steden Amsterdam en Haarlem. De Spaarndammerdijk ter plekke vormde eeuwenlang de scheiding tussen de watermassa's van het Haarlemmermeer en het open IJ. Al in 1492 werden er houten afwateringssluizen in deze dijk aangelegd. Later werden deze vervangen door de drie stenen sluizen die er tot op de dag van vandaag liggen: de Westsluis (1558), Middelsluis (1583) en Oostsluis (1566). In 1632 werd de trekvaart tussen Amsterdam en Haarlem in gebruik genomen. Deze was halverwege onderbroken door het sluizencomplex, waardoor reizigers moesten overstappen. Dit was de basis voor het ontstaan van het dorp. Voordien heette dit gebied Houtrijk en Polanen. Langs de Haarlemmertrekvaart werd een jaagpad aangelegd. Het jaagpad werd uiteindelijk de Haarlemmerweg, de A200, die het dorp nog steeds doorsnijdt. Van 1904 tot 1957 had de tramlijn Amsterdam – Haarlem – Zandvoort een stopplaats in het dorp. Sinds 1839 ligt Halfweg ook aan de oudste spoorlijn van Nederland (Amsterdam – Haarlem), het eerste deel van de spoorlijn Amsterdam - Rotterdam (Oude Lijn). Het station Halfweg is in 1927 gesloten voor reizigersvervoer, maar in 2012 kwam er een nieuw station Halfweg-Zwanenburg.

Via Halfweg neem ik even een binnen stukje waar je normaal niet langs komt. Wij hebben daar op de camping gestaan en ik wist dit weggetje en wilde dat natuurlijk even laten zien. Langs de woonboten over een bruggetje en dan weer aan de andere kant terug naar Koffie Kaatje, waar we nu wel een kopje koffie gaan drinken. Ja, en als je dan Martha bij je hebt neemt ze uiteraard appeltaart. Wij konden niet achter blijven en namen er dus ook maar een. Echt dat is genieten.

Nu gaan we verder naar Spaarnwoude het eerste gedeeelte is Houtrak. In het voorjaar en in de zomer heel druk met dagjesmensen. Heel veel Amsterdammers komen hier met hun familie om te barbecuen. Geloof het of niet maar na zo'n warme zondag is het 's maandags toch nog netjes opgeruimd. We gaan via de Houtrakkerweg en de MachinewegNoordzeekanaal richting Noordzeekanaal. Aan de Afrika haven Vopak rechterkant zie je dan het industrie gebied en Ruigoort. We zien de havens liggen. De grote is de Afrikahaven met de zijtakken van de Mauritiushaven en de Zanzibar. Dit alles ziet u op de fiets van grote afstand. Want wij rijden lekker in de luwte met zo af en toe een auto die richting een of ander golfterrein gaat. Ja, daar zijn er diverse van en als je dan op het parkeerterrein kijkt zie je dat het er ook nog druk is. Wij komen nog langs een herdenkings monument. Uiteraard zijn we heel even gestopt en gekeken. Wat er op stond. 







 

Aangekomen bij het Noordzeekanaal gaan we even een kijkje nemen. Helaas er was vandaag heel weinig scheepvaart, Nel heeft nog twee foto's gemaakt maar zo als je ziet is het heel rustig. Misschien dat we de volgende keer meer geluk hebben.

Via de Noordzeekanaalweg komen we nadat we de het pontje van Buitenhuizen zijn gepasseerd en bij zijkanaal C de brug zijn overgegaan op de Amsterdamseweg. Daar fietsen we zo rechtsaf onder de brug door naar Spaarnwoude.spaarndam0001

In Houtrak kunt u heerlijk fietsen en wandelen. Op de dagkampeerterreinen komt u heerlijk tot rust. Bij de verschillende waterpartijen zijn mogelijkheden voor sportvissen, bootje varen, windsurfen, pootje baden of zwemmen. In het gebied liggen een manege en een camping. Action Planet verzorgt spectaculaire hummer of carver arrangementen.

We komen nu in het recreatiepark Buitenhuizen maar nog steeds behorenden bij Spaarnawoude. Hier vind U ook Droompark Buitenhuizen, als U wilt kan er hier een leuk chalet gekocht worden. Dit was een camping maar is nu geheel verbouwd en er staan diverse mooie stulpjes. Ook is er een watersport jachthaven, waar heel veel mensen gebruik van maken. Vergeet ook niet dat er diverse golfbanen aanwezig zijn. Wilt U dat eens gaan doen dan is er daar de mogelijkheid voor. Maar wij komen hier om te fietsen en dat kan hier heel goed. Wij zijn nu al weer een tijdje aan het fietsen, nu was mijn vraag heeft er nog iemand trek in een versnapering. Want we zijn aangekomen bij de Zorgboerderij. In eerste instantie zouden we hier pannenkoeken eten maar het is nog te vroeg. Een drankje kan wel maar niemand had er behoeft aan. Wij zijn dus door gereden.

We rijden de A9 onderdoor en komen dan in de polder, voor ons zien we de nieuwe wijk van de Velserbroek. Met een recratievijver, westbroekplas de Westbroekplas, zo zie je maar als je nadenkt dan kan je meteen voor je inwoners een mooi stekje verzorgen.

Velserbroek is een dorp in de gemeente Velsen (provincie Noord-Holland) sinds jaren tachtig ontstaan als uitbreidingsgebied voor Haarlem en omgeving. Met ruim 16.000 inwoners is Velserbroek inmiddels de op één na grootste kern in de gemeente De naam Velserbroek is ontleend aan de Velserbroekpolder. Vandaar ook dat men in de plaats zelf nog vaak "de Velserbroek" hoort. De component 'broek' staat voor '(veen-)moeras'. De naam Velserbroek is archeologisch beroemd onder meer vanwege twee opgegraven grafheuvels uit de Bronstijd en IJzertijd alsook vanwege de zeldzame vondst van een offercultusplaats uit de IJzertijd. Velsen.

Via de Slaperdijkweg gaan we naar Santpoort. Uiteraard niet via de snelweg maar lekker rustig binnen door. Helaas geen apart fietspad maar het zal niet zo'n drukke weg zijn. De Wüstelaan, ligt langs de Burgemeester Rijkensparkalgemeen-terras en daar vinden we een aardig restaurant. Je verwacht daar geen restaurant maar zo op het plaatje te zien ziet het er gelikt uit. Als je meer over dit restaurant wil weten klik dan met je muis op het plaatje.

Santpoort is een dorp in de gemeente Velsen, in de streek Midden-Kennemerland, in de provincie Noord-Holland. Het bestaat tegenwoordig uit de aparte kernen Santpoort-Noord en Santpoort-Zuid. In 2009 bedroeg het aantal inwoners 10.110, waarvan 6880 in Santpoort-Noord en 3230 in Santpoort-Zuid.

Als de groep het leuk vindt is het mogelijk dat we nog even langs de ruïne van Brederode rijden. Want ja, we brederodehebben er al een aardig trap op zitten. Er was vandaag geen belangstelling voor en we zijn er pas nog langs gefietst dus rijden we door. Als je toch nog informatie wil vinden kan dat door op het plaatje te klikken met je muis. Mocht je niet zo van kastelen houden maar wel van ontspanning dan kan je ook naar de sauna die ligt heel toevallig aan de andere kant. Deze sauna Ridderode is heel geliefd bij velen. Je kan als we er langs rijden altijd een folder halen.

Wij rijden verder en komen in Bloemendaal. Nu weet ik dat er op het kopje van Bloemendaal een pannenkoeken huis zit. Maar het lijkt mij niet verstandig om daar naar toe te rijden. Ten eerste is het heel stijl dus klimmen. Ja en als je geklommen heb dan moet je ook weer naar beneden. Dat kan wel als je jong bent zoals ik vroeger wel eens naar beneden ben gegaan met een snelheid van 65 kilometer. Nou dat zie ik met onze groep toch niet doen.

aanrijdingkopje bloemendaalJe snapt dat we hier niet op zitten te wachten zeker niet als alles zo goed verlopen is. Dan ga je dat niet opzoeken. Zoals je ziet heb ik nog een foto gevonden van een aanrijding van een wielrenner die wel vanaf het kopje ging. Dat liep niet geheel goed vandaar dat wij het niet doen. Mochten er mensen zijn die het kopje toch op willen fietsen dan moeten ze dat maar een keer gaan doen zonder dat wij er bij zijn.
Zo dat was Bloemendaal, we rijden verder en komen in Overveen, wat dachten jullie van een lekkere versnapering. Ik bedoel een lekker pannenkoek. Nou dat kan op de Zeeweg hebben we de Hemelsepannenkoek zitten en daar gaan we dus heen.

 

Het was nog rustig, de vraag was dan ook zou het wel goed zijn? Nou ja, we zitten hier nu eenmaal en als het niet goed is hebben we pech. Martha, zo hebben we eindelijk ontdekt ook beperkingen, ze moet een leesbril gebruiken. Zo als je op diverse foto's kan zien slaat ze niets af en is stapelgek op zoet. Niet te zien aan het figuur. Ze kan alles eten, wat is dat toch een heerlijkheid. We beginnen dus eerst even met een glaasje drank en bestellen onder tussen de gewenste pannenkoek. In now time hadden we die. Allen tegelijk kregen we onze pannenkoek en hij was fantastisch. Martha wilde trakteren op ijs, dat sloegen we niet af maar we wilden dan niet dat ze op hoge kosten uit kwam vandaar dat we afspraken dat we in Hillegom een ijsje zouden nemen. Nadat iedereen vol zat van zijn of haar pannenkoek zijn we richting Hillegom gegaan en hebben nog even gekeken naar 't Wapen van Kennermerland.

stinkende emmerWe zijn daar vaker langs geweest, normaal komen we daar alleen als het regent en we toch een fietstochtje willen maken. Een heel gezellige tent bij ons beter bekend als "De Stinkende Emmer". Wij zijn dus door gereden. Via Elstwoud en Vogelenzang naar Hillegom gefietst.

Aangekomen in Hillegom doorgereden naar Chocolade en IJs van Pierre waar we getrakteerd werden op ijs door Martha. Iedereen moest 2 bolletjes nemen. Je snapt dat onze dag die al heel goed was, niet beter afgesloten kon worden.

Martha vroeg wel aan mij of ik haar wilde waarschuwen als het te gevaarlijk was voor de groep als ze fouten ging maken. Ze wilde niet dat als ze een gevaar voor zich zelf of een ander was meer mee fietsen. Nou Martha ik heb een verrassing voor je.

Diploma Martha bekijken klik hier

Ik hoop dat een ieder een leuke dag heeft gehad, zou zo zeggen dit jaar geen lange afstand meer maar voor volgend jaar als er animo is gaan we dat weer doen.

Hieronder ongeveer de route die we hebben gereden. Te klein ga dan met je muis op het plaatje staan.

platte grond rondje schiphol a